Vissza

Nyitvatartás

Hétfő - Péntek 0800 - 1800-ig



Adac téligumi teszt 2013

Téligumi választás előtt a jó tanács tényleg sokat ér! Annál is inkább, mert az EU-s gumiabroncs-címke mindössze a gördülési ellenállásra, a nedves úton való fékezésre és a külső gördülési zajra vonatkozóan ad némi támpontot; bővebb információt nem nyújt, így a téli gumik havas, jeges útviszonyok közti használhatóságával kapcsolatban sem tartalmaz adatokat. Az Adac téli tesztjein ugyanakkor sokkal átfogóbb vizsgálatoknak vetik alá az abroncsokat, náluk az eredmények végül 18 kritérium alapján állnak össze.

A német autóklub által tesztelt 32 téli gumiabroncsból 4 bukott meg, ezeket senkinek nem ajánlják. A bukás oka minden esetben a gyenge teljesítmény vizes útfelületen. Márpedig telente ez a körülmény a leggyakoribb, az ilyen útviszonyok közötti viselkedés ezért is esik nagy súllyal a latba.

Örvendetesen széles viszont azon abroncsok köre, amelyek között nyugodtan lehet válogatni: összességében 11 “jó” (különösen ajánlott), és 16 “megfelelő” (ajánlott) eredmény született. Utóbbi csoport tagjai általában szintén a vizes út miatt maradtak le – több esetben csak egy hajszállal – a csúcsról…

De nézzük a részleteket!

Ezt találod az alábbiakban:

. A 185/60 R15 és a 225/45 R17 méretű téli gumik részletes eredményei táblázatokban is összefoglalva.

. Fontos információk az eredmények értelmezéséhez.

. Az Adac korábbi, más abroncsméretekre vonatkozó téli gumi tesztjei.

185/60 R15 téli gumik

A kis autók (pl. Audi A1, Citroën C3, Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Renault Clio, VW Polo) között széles körben elterjedt 185/60 R15 méretben az idei szezonban 17 téli gumiabroncsot teszteltek.

. A vizsgált téli gumik között mindjárt 7 “jó” (különösen ajánlott) is akadt: Continental TS 850, Dunlop Winterresponse 2, Firestone Winterhawk 3, MIchelin Alpin A4, Nokin WR D3, Goodyear UltraGrip 8, Semperit Speed-Grip 2.

A felsoroltak mindegyike rendkívül kiegyensúlyozott, bizonytalanságokat nem mutató abroncs. Akadnak azonban köztük említésre méltó különbségek, aszerint, hogy melyiknek mi a különleges erőssége, gyártója mely tulajdonságokra helyezte a fő hangsúlyt.

A tesztgyőztes Continental TS850 vizes úton, havon és jégen a legjobb eredményeket érte el. A Dunlop Winterresponse 2 szintén kiemelkedő tulajdonságokkal büszkélkedhet vizes és havas körülmények között, emellett alacsony üzemanyag-fogyasztással is kitűnik. A Dunlophoz hasonlóan üzemanyagtakarékos a Semperit Speed-Grip 2, a Michelin Alpin A4 pedig – ahogyan már megszokhattuk – a legkopásállóbb. A Nokian WR D3 elsősorban száraz úton remekelt, a Firestone Winterhawk 3 száraz és nedves utakon is kiválónak mutatkozott.

. A középmezőnyben,vagyis megfelelő (ajánlott) minősítéssel szintén 7 modell végzett: Vredestein Snowtrac 3, Barum Polaris 3, Pirelli Winter 190 Snowcontrol 3, GT Radial Champiro Winterpro, Hankook Winter i*cept RS (W442), Falken Eurowinter HS-449, Kleber Krisalp HP2.

Ezek bizonyos kritériumokban valamelyest elmaradnak a csúcson tanyázóktól, mindezzel együtt teljesen korrekt teljesítménnyel bíró gumik, az Adac ajánlja őket is.

A “megfelelő” gumik élén a Vredetein Snowtrac 3 áll, ami – hasonlóan a Pirelli Winter 190 Snowcontrol 3-hoz – csupán egyetlen területen mutatott enyhe hiányosság miatt maradt le a “jó” besorolásról, ez pedig nem más, mint a vizes út.

A Barum Polaris 3 száraz és vizes úton bizonyult valamivel gyengébbnek a legjobbaknál. A GT Radial Champiro Winterpro-t száraz és vizes úton, valamint havon találták a tesztelők erőtlenebbnek.

A Hankook W442 vizes és havas úton maradt el az élbolytól, igaz utóbbi téren csak nagyon kicsivel. A Falken Eurowinter HS-449-et nedves úton egészen minimális különbség (0,1 pont) választja csak el a legjobbaktól, viszont a mezőny legmagasabb kopásával éppen csak befért a “megfelelő” csoportba. A sort itt a Kleber Krisalp HP2 zárja, melynek előnye, hogy eléggé üzemanyag-takarékos és kopásálló, viszont vizes úton valamivel nagyobb hiányosságokat mutat a csoport többi tagjánál.

. Az elégséges (feltételesen ajánlott) besorolás egyetlen képviselője az indulók között a Nexen Eurowin 600, száraz úton ugyan kifejezetten jónak bizonyult, havon azonban egyértelmű nehézségei akadtak, emiatt landolt végül ezen a helyen.

. Az elégtelen (nem ajánlott) minősítést kisebb méretben idén két abroncs érdemelte ki. A Kormoran Snowpro B2 a vízzel – legalábbis az úton – nincs túl jó barátságban, és száraz úton sem igazán tud lépést tartani a többiekkel. Bár havas és jeges utakon, valamint gazdaságossági szempontból nem lehet rá panasz, a vizes út miatt megbukott. A Marangoni 4 Winter E+ száraz úton és kopásállóság terén rendkívül meggyőző, havon már sokkal gyengébben muzsikál, vizes úton pedig egyenesen rossz. Ezen túl ő produkálta a legmagasabb üzemanyag-fogyasztást is, ami a tesztjárműnél (VW Polo) kb. 0,4 l többletfogyasztást jelentett 100 km-eren a Semperitekhez képest.

Az alábbi összefoglaló táblázatban szereplő eredmények a 185/60 R15 méreten kívül kisebb megszorításokkal a vele szomszédos méretekre is vonatkoznak, tehát a 175/60 R 15-re és a 195/60 R 15-re.

Gumiszerelés Schőn Gumiszerviz

225/45 R17 téli gumik

A 225/45 R17 a középkategóriás autók (pl. Audi A3, Mercedes C-osztály, 3-as BMW, Opel Astra, Skoda Octavia) gyakori mérete. Ebben a kategóriában az Adac 15 modellt tesztelt. Közülük 4 termék érdemelte ki a “jó” (különösen ajánlott) minősítést, 9 megfelelő (ajánlott) osztályzatot kapott, ketten kénytelenek voltak elégtelennel (nem ajánlott) beérni.

. A 4 “jó” téli gumi minden tekintetben kiegyensúlyozott tulajdonságokat mutat, három közülük kiemelkedő erősségekkel is bír. A Continental TS850 havon, a Bridgestone Blizzak LM-32S vízen, a Michelin Alpin A4 kopásállóságban büszkélkedhet a legjobb eredménnyel. Jóllehet az új fejlesztésű Uniroyal MS plus 77 egyéni csúcsokat nem állít, havon és üzemanyag-takarékosságban kifejezetten erős, és más tekintetben sem lelhető fel benne semmilyen gyengeség. (Érdemes megnézni a webshopban, nagyon jó az ár-érték aránya.)

. A 9 megfelelő (ajánlott) gumi élén a Goodyear UltraGrip 8 Performance és a Nokian WR D3 áll, mindkettőt vizes úton való minimális hiányosság választja csak el a legjobbaktól. A Dunlop SP Wintersport 4D jégen mutatott némi gyengeséget, főleg kanyarodáskor, míg a Fulda Kristall Control HP száraz és vizes úton. Vizes burkolaton a Semperit Speed-Grip 2 és az Esa-Tecar Supergrip 7+ HP teljesítménye is elmaradt a “jó” osztályzathoz szükséges szinttől, utóbbi esetén a nagyobb mértékű kopás is hozzájárult az alacsonyabb besoroláshoz. A Pirelli Winter Sottozero 3 helyet kaphatott volna az élbolyban, a lehetőségtől kizárólag a kedvezőbb kopási tulajdonságok hiánya fosztotta meg. A Hankook W442 a vizes út miatt, a Toyo Snowprox S953 a vizes, havas és jeges felületeken tanúsított hiányosságok, valamint az erősebb kopás miatt végzett a középmezőnyben.

. A mezőny két “elégtelen” versenyzője közül az Interstate Winter IWT-2 szinte minden biztonsági kritérium terén hiányosságokat mutat. Bár száraz úton és jégen megfelelő szinten képes teljesíteni, havon csak elégséges, vizes felületen viszont olyan gyenge, hogy emiatt megbukott. A Sailun Ice Blazer WSL-2 havon és jégen rendben van, de vizes úton annyira rossz, hogy azt szintén csak elégtelennel lehetett jutalmazni.

Végül az összefoglaló táblázat: a következő eredmények a 225/45 R17 méreten kívül a vele szomszédos méretekre is érvényesek, azaz 215/45 R 17-re és 235/45 R 17 -re.

Gumiszerelés Schőn Gumiszerviz


Az eredeti teszt elérhető itt : ADAC és itt:ADAC


A cikk eredeti forrása:http://gumibiznisz.hu

 

 
 
 

Fel

emelő emelő emelő auto